Frygt

Ni forskellige fag har jeg undervist i, under fem forskellige læreruddannelser. Derudover har jeg deltaget i et internationalt projekt ReadIt, det  tværprofessionelle (sidst som TIP), Didaktisk Håndværk, (Odense – Skårup og Amtscentralen – et “Ny lærer” projekt på 4.- og 5. årgang), Netsam, netuddannelsen, Informationsteknologi, Tværfaglig klynge, ABC (et “halvdidaktisk” koncept fra UC London), KvaN, studieturleder i London igennem fem år, en vild tværprofessionel klynge, bogudgivelser i […]

Det’ sørme, det’ sandt, december

Den 12. november fik jeg (endnu) en tosset ide. Jeg sad og arbejdede på en julekalender til børnebørnene og kom så i tanke om, at mine studerende egentlig også havde brug for en julekalender. Jeg har tidligere lavet “eksamens kalender”, små breve til overvejelse i de sidste uger før eksamen, men julekalender – nej, det […]

Skriveren og digteren

Sidst på dagen i går var jeg til møde i den pædagogiske tænketank Sophia. Vi talte om en, forhåbentlig, kommende konference om lærergerning og læreruddannelse og om hvorledes man kan fortrænge managementsproget og genindføre et pædagogisk sprog der tager udgangspunkt i, at skolen og fagene faktisk har et formål. Når man ude på skolerne spiller bullshit […]

Teknologiforståelse

I det sidste år har UCL’s læreruddannelser haft teknologiforståelse på dagsordenen. Begrebet er komplekst, så man må vælge en synsvinkel for at åbne emnet. For mig er forståelse for teknologiens muligheder tæt forbundet med brug af teknologi. Inden for det digitale felt har jeg prøvet mangt og meget – og lagt det meste væk igen. […]

bett 2019

Så blev der tid til at få et nyhedsbrev klemt ind i kalenderen. Bett 2019 skulle egentlig allerede være udsendt den sidste dag jeg var i London, men da var der 11 grader i den ellers lidt tågede by. Derfor valgte jeg i stedet at gå en lang tur og indsuge den faldne metropols puls. […]

Håbets skoler

Ni måneder siden sidste nyhedsbrev. Det er lang tid! Tiden er selvfølgelig brugt på arbejde, med de nye udfordringer der heldigvis altid kommer af at være arbejdsramt, men det er også blevet til starten på virksomheden Oxenvad – Didaktik & Medier, hvor jeg udgiver supplerende materiale til min undervisning. Og så blev jeg opfordret til at skrive […]