Tanker

På min computer ligger der et dokument, der hedder Tanker – og det er lige hvad det er. Det er startet d. 22 juli 2020, og med jævne mellemrum er der kommet nye afsnit til. Der er ingen indre sammenhænge imellem de enkelte afsnit, jeg er blot blevet forstyrret i min hverdag af studerende, kolleger, tekster eller […]

Skærmen, skyggen og skabelsen

Fra udkast til vores interne nyhedsbrev på læreruddannelsen Dannelsens DageLæreruddannelsen på Fyn, april 2022 ”Ethvert menneske er som alle andre, som nogle og som ingen andre.” Kluckholm & Murray, 1953 To onsdage i april inviterede vi de studerende på første årgang til Dannelsens Dage. To dage med oplæg om dannelse fra forskellige perspektiver, fra forskellige […]

Frygt

Ni forskellige fag har jeg undervist i, under fem forskellige læreruddannelser. Derudover har jeg deltaget i et internationalt projekt ReadIt, det  tværprofessionelle (sidst som TIP), Didaktisk Håndværk, (Odense – Skårup og Amtscentralen – et “Ny lærer” projekt på 4.- og 5. årgang), Netsam, netuddannelsen, Informationsteknologi, Tværfaglig klynge, ABC (et “halvdidaktisk” koncept fra UC London), KvaN, studieturleder i London igennem fem år, en vild tværprofessionel klynge, bogudgivelser i […]

Det’ sørme, det’ sandt, december

Den 12. november fik jeg (endnu) en tosset ide. Jeg sad og arbejdede på en julekalender til børnebørnene og kom så i tanke om, at mine studerende egentlig også havde brug for en julekalender. Jeg har tidligere lavet “eksamens kalender”, små breve til overvejelse i de sidste uger før eksamen, men julekalender – nej, det […]

Skriveren og digteren

Sidst på dagen i går var jeg til møde i den pædagogiske tænketank Sophia. Vi talte om en, forhåbentlig, kommende konference om lærergerning og læreruddannelse og om hvorledes man kan fortrænge managementsproget og genindføre et pædagogisk sprog der tager udgangspunkt i, at skolen og fagene faktisk har et formål. Når man ude på skolerne spiller bullshit […]

Teknologiforståelse

I det sidste år har UCL’s læreruddannelser haft teknologiforståelse på dagsordenen. Begrebet er komplekst, så man må vælge en synsvinkel for at åbne emnet. For mig er forståelse for teknologiens muligheder tæt forbundet med brug af teknologi. Inden for det digitale felt har jeg prøvet mangt og meget – og lagt det meste væk igen. […]