Julekalender som repetition
To julekalendere er det blevet til i år. En til børnebørnene, der er en opdatering af 24 breve som vores ældste søn fik fra Nis Pusling i 1997, og som min mor måske har hjulpet nissen med at skrive. Og så slutter mit sidste hold i Almen dannelse – KLM deres praktik i denne uge, og har ikke lang […]
Frihed
Dette nyhedsbrev, Frihed, er sidste del af mit indlæg til den udgivelse, som vores tværprofessionelle klynge barsler med senere i år. De to andre dele i mit indlæg omhandler Frygt og Fortryllelse. Vi har tidligere udgivet En unyttig udgivelse, og denne kommer til at hedde Ineffektiv undervisning. Med lidt held får vi også mulighed for at give os i kast med Uøkonomisk uddannelse, […]
Fortryllelse
Hermed den sidste del af mit bidrag til Ineffektiv Undervisning (jr. Nyhedsbrev fra 5. januar 22). Jeg har forestillet mig mit bidrag som værende de tre artikler Frygt, Fortryllelse og Frihed i nævnte rækkefølge. Om redaktøren så vil noget andet bliver spændende. Indholdet i dette nyhedsbrev lægger sig tæt op ad det specialiseringsmodul med titlen Vild Pædagogik, som min kollega Dag Munk Lindemann […]
Tanker
På min computer ligger der et dokument, der hedder Tanker – og det er lige hvad det er. Det er startet d. 22 juli 2020, og med jævne mellemrum er der kommet nye afsnit til. Der er ingen indre sammenhænge imellem de enkelte afsnit, jeg er blot blevet forstyrret i min hverdag af studerende, kolleger, tekster eller […]
Skærmen, skyggen og skabelsen
Fra udkast til vores interne nyhedsbrev på læreruddannelsen Dannelsens DageLæreruddannelsen på Fyn, april 2022 ”Ethvert menneske er som alle andre, som nogle og som ingen andre.” Kluckholm & Murray, 1953 To onsdage i april inviterede vi de studerende på første årgang til Dannelsens Dage. To dage med oplæg om dannelse fra forskellige perspektiver, fra forskellige […]
Frygt
Ni forskellige fag har jeg undervist i, under fem forskellige læreruddannelser. Derudover har jeg deltaget i et internationalt projekt ReadIt, det tværprofessionelle (sidst som TIP), Didaktisk Håndværk, (Odense – Skårup og Amtscentralen – et “Ny lærer” projekt på 4.- og 5. årgang), Netsam, netuddannelsen, Informationsteknologi, Tværfaglig klynge, ABC (et “halvdidaktisk” koncept fra UC London), KvaN, studieturleder i London igennem fem år, en vild tværprofessionel klynge, bogudgivelser i […]
Didaktikken er altid med
Nyhedsbrevene falder lige nu tæt som snebygerne over Sy’fyn. Det er aldrig før sket, at de er kommet så tæt – og det sker nok ikke igen. Årsagen er, at jeg blev nødt til at lave en meget komprimeret forløb for mit nethold i denne uge omfattende Kulturen, moderniteten og mødet med Islam. Det er alt […]
Er der noget positivt at sige om Covid-19?
Ikke meget. Pandemien har lukket os inde i vore egne små bobler, skabt utryghed, frygt, tristhed og sorg – men åbner også for nye perspektiver. Nyhedsbrevet handler denne gang om, hvordan jeg har prøvet at takle de arbejdsmæssige problemer og fundet en glæde ved arbejdet i alt tristheden. Men jeg er også priviligeret for jeg […]
Det’ sørme, det’ sandt, december
Den 12. november fik jeg (endnu) en tosset ide. Jeg sad og arbejdede på en julekalender til børnebørnene og kom så i tanke om, at mine studerende egentlig også havde brug for en julekalender. Jeg har tidligere lavet “eksamens kalender”, små breve til overvejelse i de sidste uger før eksamen, men julekalender – nej, det […]
Fortællingen og det unyttige
For lidt over et år siden, den 20. februar 2019, var alle medarbejder i UCL’s pædagogiske- og samfundsfaglige uddannelser samlet for at igangsætte et arbejde i faglige klynger. Jeg var – og er – noget skeptisk over for ledelsesdiktater om indhold. I en stor organisationer som vores, med mange ledelseslag, har jeg erfaret, at der […]