Tilbage til Grundtvig
Grundtvig som elev og studerende.
I januar 22 blev jeg ringet op af Birte Fahnøe Lund fra Friskolearkivet. Hun havde fået en opfordring til at skrive en artikel om Grundtvig og friskolen til UDDANNELSESHISTORIE 2022. Det var en stor opgave, og Birte mente, at vi skulle være fire, der behandlede emnet fra hver sin synsvinkel: Birte Fahnøe og Lis Toelberg fra Friskolearkivet, tidligere skoleleder og leder af Friskolernes Sekretariat, Cecil Christensen og jeg. Min synsvinkel skulle være Grundtvigs skoletanker, livs- og menneskesyn.
Efterfølgende holdt jeg et kort oplæg om vores artikels emne og blev under arbejdet med dette klar over, hvor stort det er. For nu ikke at gabe over for meget på en gang, vil jeg, gennem en række af pædagogiske nyhedsbreve, prøve langsomt at skrive mig tilbage til Grundtvig. Det er trods alt 20 år siden, jeg sidst har haft et seriøst samarbejde med ham.
I dette første skrift vil jeg følge ham som elev og studerende, og vil i det næste se på Grundtvig som lærer. Herefter håber jeg at kunne dykke ned i Grundtvigs historie-, samfunds- og menneskesyn for at slutte med Grundtvigs oplysningsbegreb, eller -begreber – hvis jeg kan overkomme det!