Naar det gjælder Sandhedens højeste Interesse …

I sidste måned prøvede jeg at skitsere et billede af lærer Bering fra Viby, der var en af de toneangivende lærere i midten af det 19. århundrede. I denne måned vil jeg så prøve, ud fra et skrift som han udgav i 1849, få måneder efter at grundloven “som ved et Tryllesalg” havde forandret “det danske Folks politiske Liv”. 

Da jeg startede på at skrive dette nyhedsbrev, gik jeg ud fra, at man kunne læse skriftet fra 1849, “Forslag angaaende det lavere Undervisningsvæsens Forbedring” som en art kladde til den afhandling, som Bering året efter indsendte til Fyens Stifts literære Selskab. Denne kladde kunne så sammenstilles med den bedømmelse, som det “literære Selskab” gav den nu forsvundne afhandling. Hermed ville jeg kunne afslutte mit arbejde med lærer Bering. 

Så let gik det imidlertid ikke. Af afhandlingens bedømmelse fremgår det, at “Forfatteren udtaler sig især over Skolens Stilling i Samfundet, Undervisningen, Skolens Bestyrelse, samt Lærerens Stilling og Dannelse.” Alle disse områder, på nær ‘skolens bestyrelse’ er behandlet i skriftet fra 1849, så det er vel rimeligt at formode en vis overensstemmelse mellem skriftet fra 1849 og afhandlingen fra 1850 – også selvom bedømmelsudvalget ikke går i detaljer med indholdet. Nærmere Berings afhandling kommer vi nok ikke.

Men nærmere personen Bering forventer jeg at komme, da han afslutter sit skrift med at henvise til “en læseværdig Artikel i Dansk Folkeblad”, som han selv var blevet inspireret af. Denne artikel, og et samtidig skrift i en helt anden genere, hvori der optræder en lærer Bering, må jeg derfor snarest en tur til København for at se nærmere på.


Hent “Naar det gjælder Sandhedens højeste Interesse …